Aktualnie żyjemy w czasach, kiedy to firmy badawcze dwoją się i troją, aby pozyskać klientów i dostosować swoje działania do ich potrzeb i oczekiwań. Owe firmy różnią się między sobą w wielu kwestiach. Jedną z nich jest zakres specjalizacji. Niektóre agencje charakteryzują się wyłącznie badaniem rynku np. budownictwa, farmacji, medycznego itd. Inne firmy specjalizują się w wyselekcjonowanych metodach i technikach zbierania danych, jak np. badania Mystery Shopping. Najważniejszym zatem zadaniem firmy zlecającej badanie jest przeanalizowanie, a następnie wybór najlepszej firmy badawczej, która przeprowadzi badanie na dany temat i spełni wszelkie oczekiwania zamawiającego. Warto przy tym zapamiętać, że tylko dobra firma badawcza będzie w stanie w rzetelny i trafny sposób zlecić powierzone jej zadanie. Aby wprowadzić zmiany w dotychczasowym działaniu firmy potrzebna jest pomoc najlepszej firmy badawczej. Niewątpliwym ułatwieniem staje się dobrze przeprowadzone badania, ponieważ nakreślają obiektywny ogląd na daną sytuację, co następnie umożliwia wprowadzenie zmian. Najlepsze agencje badawcze są niejako drogowskazami zmiany. Jeśli firma, której powierzy się zadanie jest rzetelna, to przedsiębiorstwo może bardzo wiele zyskać, lecz wybierając niewłaściwego wykonawcę zadania, można sporo stracić. Dlatego tak ważne jest wcześniejsze „poznanie” pracowników. Wniosek jest jeden, by nie stracić, a zyskać, należy przeanalizować doświadczenie i kwalifikacje pracowników firmy badawczej. Dobre firmy badawcze charakteryzują się wysoko wykwalifikowanym szczeblem pracowniczym, który świadczy o profesjonalizmie danego przedsiębiorstwa. Warto także zwrócić uwagę na działania pracowników, czy są innowacyjne. Jeśli wybrana agencja przeprowadzała jak dotąd badania o podobnej tematyce, to rośnie prawdopodobieństwo, iż otrzymane wnioski będą trafne, miarodajne i pozwolą wprowadzić zmiany.
Co to agencje badawcze?
Znacznym ułatwieniem jest sprecyzowanie, czym tak właściwie są opisywane wyżej firmy badawcze. Agencje badawcze to nic innego jak przedsiębiorstwa specjalizujące się w prowadzeniu wszelkich badań opinii oraz badań rynku. Ich cechą charakterystyczną jest posiadanie własnego zaplecza technicznego oraz narzędzi badawczych i wysoko wykwalifikowanych badaczy. Dokładnie rzecz ujmując, dobra agencja badacza posiada własną sieć ankieterów, oprogramowanie i wyposażenie do telefonicznych badań (CATI), badań wspomaganych komputerowo (CAPI). Atutem jest także dysponowanie studiem, w którym istnieje możliwość realizacji zogniskowanych wywiadów grupowych (FGI). Pracownicy agencji badawczych działają zatem w sposób nowoczesny, innowacyjny i przełamujący dotychczasowe schematy i stereotypy.
Metody i techniki badawcze
Firmy badawcze, chcąc przeprowadzić badania w profesjonalny sposób, wykorzystują najbardziej miarodajne metody/techniki badawcze, które posłużą do zebrania, a następnie przeanalizowania materiału. W zależności od rodzaju badania, wybiera się jakościowe, bądź ilościowe techniki. Następnie formułowane wnioski stają się fundamentem zmian. Warto podkreślić, że wnioski same w sobie nic nie zmienią, lecz angażując w zmianę pracowników firmy, są w stanie przekuć pracę w sukces.