Badania marketingowe dla farmacji – podstawowa wiedza

Najkrótszą definicją pojęcia „marketing” jest generowanie zysków poprzez zaspokajanie potrzeb. Dobrze pojęty marketing nie powinien być rozumiany jako garść poręcznych trików czy doraźnych działań, zmierzających do zwiększenia obrotów firmy, ale starannie zaplanowana strategia, z której wynikają określone działania. Stworzenie odpowiedniej, dostosowanej do odbiorców, strategii marketingowej powinno być oparte na wiedzy uzyskanej podczas stosownych działań, przeprowadzonych przez ekspertów. Wspomnianymi działaniami są badania marketingowe dla farmacji, osadzone mocno w charakterystycznych rynkowych realiach.
 

Farmacja i pacjent

Farmacja to branża, w której najważniejszą zmienną stanowi zaufanie konsumentów. Zaraz po lekarzach i pielęgniarkach farmaceuci są kolejną grupą, do której pacjenci udają się po poradę dotyczącą stosowanego leku. Wskazuje to na najważniejszą potrzebę, która stanowi podstawę skutecznego marketingu w farmacji: potrzebę, którą zaspokaja się w celu osiągnięcia zysku jest głęboko zakorzeniona w ludzkiej świadomości, potrzeba zapewnienia sobie i bliskim ochrony przed chorobą. Badania marketingowe dla farmacji, realizowane w Centrum Badawczo-Rozwojowym BioStat® obejmują:

  • Badania obserwacyjne i edukacyjne,
  • Badania i projekty dotyczące marketingu (PMS),
  • Skuteczność i efektywność pracy przedstawicieli medycznych (message recall i recall test),
  • Analizowanie rynku cen produktów farmaceutycznych,
  • Badania satysfakcji personelu medycznego,
  • Badania preferencji konsumentów, lekarzy i farmaceutów,
  • Badania o charakterze edukacyjnym i obserwacyjnym,
  • Eksploracje opinii pacjentów,
  • Rozwój aplikacji medycznych.

 

Metody badań marketingowych w farmacji

Stosowną metodą pomiaru są jakościowe badania, związane z uzyskiwaniem od respondentów pogłębionych odpowiedzi i autoanaliz. Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat®  podejmuje badania dla segmentu leków Rx oraz OTC.
Docierając do: lekarzy, pacjentów, farmaceutów, pielęgniarek specjaliści BioStat®:

  • prowadzą segmentację rynku farmaceutycznego wraz z pozycjonowaniem produktu i szacowaniem prognoz dla udziału w rynku,
  • realizują badania opinii i satysfakcji odbiorców produktów farmaceutycznych,
  • kierują badaniami personelu medycznego i organizacyjnego,
  • wspomagają procesy badawcze dla badań epidemiologicznych jak i te o klinicznym charakterze.

Aby potwierdzić sądy zaprezentowane przez grupę badanych warto dodatkowo poprowadzić badanie ilościowe, którego kwestionariusz zredagowany zostanie w oparciu o analizy danych jakościowych (wywiadów FGI i IDI). Badania marketingowe dla farmacji dedykowane przez Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat® dysponują jednak jeszcze bardziej złożonymi narzędziami, których specyfika została stworzona specjalnie dla tego sektora.
 

Obiektywizm badawczy

Obiektywność badacza wniesie dodatkową jakość do analiz przestrzeni rynku farmaceutycznego, które staną się podwalinami skutecznej koncepcji marketingowej. Dzięki doświadczeniu zewnętrznego Centrum Badawczo-Rozwojowego z ponad 16-letnim doświadczeniem, wykonującej badania marketingowe dla branży farmaceutyczno-medycznej, uniknąć można błędów, braku obiektywizmu i złego doboru metod analitycznych. Firmy badawcze, specjalizujące się w usługach dla rynku farmacji, dysponują praktyką i narzędziami, dzięki którym dobór próby badawczej umożliwi uogólnianie wyników na całą populację.
 

Strategie i działania

Działania marketingowe mają miejsce zarówno w przypadku produktów medycznych dostępnych bez recepty, w przypadku których decyzja należy przede wszystkim do konsumenta, a wesprzeć ją może farmaceuta, jak i w przypadku leków dostępnych wyłącznie z przepisu lekarza, kiedy decyduje lekarz. W obu przypadkach skuteczna strategia marketingowa musi uwzględniać charakter grupy docelowej oraz jej specyfikę. Dokładne zdiagnozowanie motywacji wyborów daje możliwość takiego dopasowania elementów strategii rozwojowych, aby okazała się ona możliwie najbardziej efektywna i budująca silną pozycję konkurencyjną.