Badania rynku farmaceutycznego – do czego mogą się przydać?

Jakie korzyści przynoszą badania rynku farmaceutycznego?

Polacy często uznawani są za lekomanów. Biorą tabletki, syropy czy kropelki, zazwyczaj nie zastanawiając się nawet nad tym czy są one konieczne. Każdego dnia w aptekach  sprzedawane są farmaceutyki za setki tysięcy złotych. Jest to ogromny rynek mogący przynosić gigantyczne zyski, ale tylko wtedy, gdy producent wie jak trafić do konsumenta. W przypadku tak szczególnych klientów jakimi są pacjenci warto zadbać, aby sięgnęli po „odpowiedni” środek.

Jakie leki wybierają pacjenci?

Pacjenci podczas dokonywania wyboru leków i suplementów diety kierują się bardzo różnymi motywami. W pierwszej kolejności sięgają po leki zawierające znane im substancje lecznicze. Doskonałym przykładem mogą tu być leki przeciwbólowe. Wśród najczęściej kupowanych środków przeciwbólowych i przeciwgorączkowych znajdują się ibuprofen oraz paracetamol – inne substancje plasują się na dalszych miejscach. Jednak te dwa leki można nabyć w aptece pod wieloma nazwami. Wybierając konkretny produkt pacjent kieruje się m.in.:

  • propozycją wysuniętą przez aptekarza;
  • swoimi doświadczeniami z konkretną marką;
  • reklamami w mediach;
  • ceną;
  • zawartością opakowania.

Jak dotrzeć do pacjenta?

Aby pacjent sięgnął po konkretny lek musi o nim wiedzieć, przekonać się, że medykament jest skuteczny i warto wybrać środek konkretnego producenta.  Bardzo ważne jest zatem dotarcie z informacjami dotyczącymi leku do indywidualnego klienta. Aby dobrze wybrać środki marketingowe należy przeprowadzić badania rynku leków.

Dzięki takim formom jak testy czy ankiety można się dowiedzieć m.in.

  • kto najczęściej kupuje konkretne leki lub substancje czynne;
  • o jakie cechy leków pytają pacjenci np. cena, wielkość opakowania etc.;
  • na jakie cechy użytkowe zwracają uwagę pacjenci np. kształt tabletki, możliwość zakupu leku w formie płynnej, dodatkowa miarka do odmierzania leku itd.

Te i wiele innych informacji pozwalają  na stworzenie idealnego produktu dla potencjalnego klienta. Analiza danych pozwala też na skierowanie działań marketingowych do grupy, która najchętniej sięgnie po konkretny środek.

Badanie rynku farmaceutyków – przykład praktyczny

Doskonałym przykładem wykorzystania badań rynku leków w realnym działaniu są tabletki zawierające paracetamol lub ibuprofen skierowane do juniorów – dzieci w wieku wczesnoszkolnym i starsze. Przez długi czas w aptekach były dostępne jedynie syropy dla najmłodszych  i tabletki dla dorosłych. Brakowało leków przeznaczonych dla dzieci starszych i młodzieży.

W badaniach rynku udało się dowieść, że zapełnienie luki leków dla Juniora może być bardzo opłacalne i tak też się stało.Obecnie w aptekach dostępne są tabletki o zawartości substancji czynnej identycznej do dawki dla dorosłych, różniące się jednak kolorem i wielkością oraz opakowaniem, na którym widnieje napis „Junior”. Dzięki tym drobnym różnicom rodzice kupują właśnie te środki, pomimo, że są one znacznie droższe niż tożsame leki bez opakowania typu „Junior”. Dodatkowy wzrost sprzedaży został uzyskany za pomocą kampanii reklamowej skierowanej do rodziców oraz dzieci. Ta ostatnia grupa konsumencka, choć nie kupuje samodzielnie wielu produktów, w tym leków, ma duży wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych przez ich rodziców.

Jak zatem można zauważyć badanie rynku leków to bardzo ważny element w polityce firm farmaceutycznych. Umiejętne zadawanie pytań i wyciąganie wniosków może znacząco wpłynąć na produkt i jego popularność w konkretnych grupach konsumenckich, a jak już wyżej wspomniano do rozdysponowania są miliony złotych wydawanych każdego miesiąca przez Polaków na leki.