Około 3,5 mln osób w Polsce korzysta z oferty klubów fitness, konkurencja jest jednak duża, bowiem w naszym kraju działa około 3 tys. takich punktów. Aby więc móc zbudować oraz zachować lojalność, warto okresowo przeprowadzać badania satysfakcji klientów branży fitness. Co pozwalają one sprawdzić?
W jakich sytuacjach badać satysfakcję klientów branży fitness?
Zdecydowana większość przedsiębiorstw decyduje się na przeprowadzenie badań satysfakcji wtedy, gdy notowany jest znaczny spadek zainteresowania ich ofertą. Właściciele często zastanawiają się, co do niego doprowadziło i właśnie dzięki tego typu analizie można uzyskać tę wiedzę.
W przypadku badań satysfakcji klienta branży fitness można też zareagować wcześniej, jeśli firma nie ma większych problemów, zależy jej jednak na wzmocnieniu pozycji na rynku. Również wtedy taka analiza będzie stanowiła bardzo użyteczne źródło danych, które będzie można wykorzystać do poprawienia jakości usług oraz samej oferty.
Jakie są cele badań satysfakcji klientów branży fitness?
Oczywistym celem jest sprawdzenie, czy klienci są zadowoleni z oferty oraz jakości usług w danym punkcie. Uzyskując takie dane można m.in.:
- poprawić szwankujące elementy oferty i w dłuższym przedziale czasu zwiększyć liczbę klientów oraz zyski,
- zyskać przewagę nad konkurentami w danym segmencie,
- zwiększyć liczbę poleceń,
- zdobyć większą lojalność klientów.
Celem badań satysfakcji klientów branży fitness może być też znalezienie elementów, których brakuje klientom, czyli swoistych nisz w danym segmencie. Wówczas także będzie to podstawa do zbudowania przewagi konkurencyjnej nad rynkowymi rywalami.
Jak można badać satysfakcję klienta branży fitness?
Metod badania satysfakcji klientów jest wiele i wybiera się je w zależności od specyfiki przedsiębiorstwa oraz budżetu, który na realizację przedsięwzięcia chce przeznaczyć firma. Jedną z takich technik są badania ankietowe i wówczas ankiety są przekazywane osobom korzystającym z propozycji danej firmy na miejscu.
Inną metodą jest technika Tajemniczego klienta pozwalająca na sprawdzenie różnych aspektów działalności przez osobę, która została odpowiednio do tego przygotowana. Wówczas taki audytor dokonuje oceny na podstawie określonego wcześniej planu, który zawsze opracowywany jest pod kątem danej działalności. Aby uzyskać wiarygodne informacje, powinno to być kilka wizyt zrealizowanych w dłuższym okresie czasu, gdyż tylko wtedy będzie można wyciągnąć prawidłowe wnioski.
Wymienione techniki nie są jedynymi, które można stosować do badania satysfakcji klienta branży fitness. Zastosowanie mają też Indywidualne wywiady pogłębione, badania CAWI czy ankiety telefoniczne. Są one jednak zawsze dobierane w oparciu o różne kryteria, by móc uzyskać wiarygodne wyniki.
Jeśli są Państwo zainteresowani przeprowadzeniem badania satysfakcji klienta branży fitness, zachęcamy do skorzystania z pomocy ekspertów Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat®. Firma ta opracowała kilka systemów do przeprowadzania badań satysfakcji, w tym m.in. oprogramowanie o nazwie SurvGo do realizacji badań ankietowych w miejscach obsługi.