Jak rozmawiać o ruchu turystycznym z turystami?

W toku przeprowadzanych procesów badawczych, należy zwrócić uwagę na szczególną grupę, jaką są turyści. Dzięki rozpoznaniu ich potrzeb oraz oczekiwań, można we właściwy sposób korzystać z posiadanych zasobów oraz prowadzić działania wspomagające odnoszenie sukcesu. Przeprowadzając właściwą ankietyzację turystów można określić, które z działań przyniosą korzyści, a z których lepiej zrezygnować.

 

Najważniejszy jest punkt wyjścia…

Mając na uwadze osoby odwiedzające dane miejsce można podzielić je na:

  • turystów odwiedzających dane miejsce i spędzających przynajmniej jedną noc w obiekcie noclegowym w danym miejscu – w tej grupie znajdują się zarówno klienci zagraniczni, jak i mieszkańcy danego regionu oraz te osoby, które nocują u krewnych/znajomych;
  • wycieczkowiczów – odwiedzający na jeden dzień, którzy nie korzystają z żadnego noclegu w danym miejscu. Tutaj także wyróżnić można klientów zza granicy, jak i mieszkańców danego regionu.

Dzięki takiemu podziałowi przeprowadzona ankietyzacja turystów, może odnosić się do wyszczególnionych kwestii, które będą dokładnie obrazować zachodzące zjawisko.

 

Na co zwrócić uwagę badając ruch turystyczny?

Realizacja badań może odbywać się z uwzględnieniem takich aspektów jak:

  • miejsca, miejscowości oraz obszary recepcji ruchu turystów, a w tym wszelkie atrakcje turystyczne, miejsca chętnie odwiedzane przez turystów, parki narodowe etc. – miejsca te są szczególnie ważne, jeśli weźmie się pod uwagę badania regionalne;
  • miejsca koncentrujące ruch tranzytowy tj. lotniska, parkingi, dworce kolejowe, autobusowe itp.;
  • miejsca odpowiedzialne za generowanie ruchu turystycznego tj. duże miasta.

 

Metoda ma znaczenie dla turysty

W celu poprawnego przebadania obranego celu należy dobrać takie metody badawcze, które pozwolą na wieloaspektowe ujęcie danego tematu, co przełoży się na jakość pozyskiwanych wyników. Ponadto odnosząc się do ankietyzacji turystów należy wybrać taką metodę, która:

  • nie będzie wywoływać presji;
  • pozwoli na swobodne wypowiadanie się;
  • będzie umożliwiała ocenę różnych aspektów;
  • będzie otwarta na to, co mówi i czego oczekuje turysta.

Przede wszystkim wybrana metoda nie powinna obciążać turysty oraz powinna budować w nim pozytywne odczucia.

 

O tym warto pamiętać!

Decydując się na realizację procesu badawczego należy zwrócić szczególną uwagę na posiadane zasoby oraz potrzeby, które ujawniają się w dotychczas podejmowanych działaniach. Ponadto poprawna ankietyzacja turystów rozpoczyna się od właściwie postawionego celu oraz zdefiniowania tego, kim są turyści w przeprowadzanym badaniu.