Badania marketingowe

Nowoczesne badania marketingowe są często pierwszym krokiem do osiągnięcia rynkowego sukcesu. Skuteczne zarządzanie przedsiębiorstwem wymaga umiejętności ciągłego dostosowywania do dynamicznej sytuacji na rynku. Dlatego nieocenioną wprost pomocą okazują się analizy i badania marketingowe, skupione wokół czterech podstawowych obszarów:

  • klienta,
  • marki,
  • produktu,
  • rynku.

 

Badania marketingowe – rzetelne prowadzenie

Wiedza dotycząca zależności między czterema podstawowymi kategoriami jest podstawą dla racjonalnych i skutecznych decyzji związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Umożliwia przewidywanie przyszłej sytuacji i zapobieganie zagrożeniom zanim pojawią się one realnie na horyzoncie.

Badania marketingowe obejmujące: rynek, markę, produkt i klienta są ze sobą powiązane. Nastawienie na jeden z tych elementów implikuje pozostałe trzy – kiedy badamy rynek, czynimy to najczęściej ze względu na produkt, uwzględniając wymogi klientów i standardy marki. Podobnie, wykonując badanie marki, analizujemy rynek i badamy opinie klientów, których styczność z marką najczęściej warunkowana jest przez styczność z produktem.
 

Metodologia badawcza

Badania marketingowe stanowią spójny obszar, wewnątrz którego istnieją korelujące ze sobą elementy. Występujące pomiędzy nimi zależności należy badać odwołując się do rozmaitych narzędzi, technik i metod. Szczególnie ważna jest weryfikacja danych – przy tak licznych powiązaniach łatwo o nadinterpretację badanego zjawiska. Rzetelność wyników potwierdzić można w wysokim stopniu poprzez jednoczesne zastosowanie kilku narzędzi, technik i metod – tzw. triangulację.

  • Aby otrzymać odpowiednio szczegółowe informacje dotyczące ryku, konsumentów Centrum Badawczo-Rozwojowe prowadzi badania o charakterze jakościowym – indywidulane wywiady (IDI) oraz wywiady grupowe (FGI). Wsparciem dla tych metod jest przeprowadzenie badań o charakterze ilościowym:
  • CAWI – kwestionariuszy internetowych,
  • CATI – ankietyzacji telefonicznej,
  • PAPI – bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych,
  • CAPI – wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo.

 

Podczas badań dobór respondentów odbywa się z uwzględnieniem:

  • zmiennych o charakterze społecznym i gospodarczym,
  • cech demograficznych oraz psychograficznych respondentów,
  • stylów życia,
  • aktualnej sytuacji zdrowotnej,
  • preferencji zakupowych oraz doświadczeń w tym zakresie.

 

Schemat badania marketingowego

Sposób pozyskiwania danych powinien zostać dobrany w zależności od rodzaju poszukiwanych informacji. Należy zatem najpierw dokładnie sprecyzować pytania, na które poszukujemy odpowiedzi, a następnie dokonać wyboru odpowiednich metod pamiętając, że dla rzetelnych wyników potrzeba więcej niż jednej metody stosowanej w badaniach marketingowych. Pozyskane dane poddaje się w kolejnym etapie wnikliwej analizie, aby dostrzec i pogrupować występujące między nimi zależności, wyciągnąć wnioski i – w końcowym efekcie przedstawić rekomendacje na przyszłość, które posłużą jako podstawa decyzyjna. Skuteczne badanie marketingowe zawierać zatem powinno następujące etapy:

Etap 1: Określenie obszaru i celów badania

Etap 2: Dobór odpowiedniej metodologii i technik badawczych

Etap 3: Pozyskiwanie danych

Etap 4: Analiza i weryfikacja zebranego materiału

Etap 5: Opracowanie wniosków i rekomendacji oraz raportu końcowego
Schemat ten można dowolnie rozbudowywać, szczególnie w obszarze punktu 3. Wymienione etapy są niezbędne i konieczne dla wygenerowania poprawnych wniosków, których rzetelność nie stanowi wątpliwości.

Przeprowadzane według autorskiej – II-stopniowej metody badania marketingowe w Centrum Badawczo-Rozwojowym BioStat® polegają na dwuetapowym cyklu wywiadów z respondentami:

  • I stopień przebiega, to wywiady IDI polegające na pozyskaniu jednostkowych informacji na konkretny temat od badanej grupy docelowej,
  • II stopień to wywiady mające charakter weryfikacyjny i eksploracyjny (FGI), poza pozyskaniem nowych informacji pozwalają na sprawdzenie zgromadzonych już danych na pierwszym etapie – podstawą do ich przeprowadzenia są wywiady IDI.

 

Badania marketingowe – wybór najlepszej oferty

Skomplikowanie poszczególnych metod oraz niebezpieczeństwo popełnienia pomyłki w gąszczu rynkowych zależności sprawia, że badania marketingowe lepiej zlecić zewnętrznej profesjonalnej firmie. Wybór najlepszej firmy badawczej może okazać się najważniejszą decyzją w procesie badania – jak zatem wybrać najkorzystniejszą ofertę?
Najchętniej kierowalibyśmy się ceną, jednak nie jest to takie proste, gdyż większość firm nie dysponuje cennikiem. Wynika to ze specyfiki branży badawczej – każde badanie traktowane jest jednorazowo: dla każdego opracowuje się osobną metodologię, dobiera techniki i narzędzia analizy oraz pozyskiwania danych – dlatego też każde badanie rynku jest osobno wyceniane.
Żeby poznać ofertę firmy badawczej należy skierować do niej zapytanie (najczęściej drogą elektroniczną lub telefoniczną) – warto zapoznać się z propozycjami z kilku źródeł. Wybierając najlepszą firmę badawczą warto oprócz najniższej ceny kierować się także odpowiednią ilością narzędzi, technik i metod, których współdziałanie zapewnić powinno najwyższy stopień rzetelności wyników badania marketingowego – a więc jego najwyższą użyteczność.